ansportu się nie mieszczą. I wtedy właśnie do gry wkracza transport ponadgabarytowy.
Organizacja transportu dużego ładunku wcale nie jest łatwa. Ale z drugiej strony nie ma dzisiaj ładunku, którego nie dałoby się przewieźć. Transport maszyn, hal, linii produkcyjnych, zbiorników, czy ciężkiego sprzętu bardzo dynamicznie się rozwija. Znany też jako transport ciężki, pełni niezwykle ważną rolę w polskiej gospodarce. Oczywiście za jego organizację odpowiadają firmy, które się w nim specjalizują. Potrafią one zoptymalizować trasę, aby ładunek bezpiecznie dotarł w jak najkrótszym czasie na miejsce.
Ładunki dużych gabarytów jeszcze sto lat temu stanowiły duży problem. Dzisiaj nie stanowią właściwie żadnego. Ich transport ciągle się rozwija, wpływając pozytywnie na rozwój kraju.
Do tego dochodzi szereg wymaganych zgód
Budowa farmy wiatrowej stanowi relatywnie skomplikowane przedsięwzięcie. Jednym z jego aspektów jest dostarczenie wszystkich planowanych elementów inwestycji na miejsce. W Europie turbiny wiatrowe produkowane są jedynie w kilku krajach, tak więc w grę wchodzi międzynarodowy transport ponadgabarytowy. Proces ten wymaga szczegółowego zaplanowania trasy i dobór odpowiedniego pojazdu. Niekiedy niezbędne jest również dostosowanie niektórych elementów infrastruktury drogowej na trasie przejazdu. Do tego dochodzi szereg wymaganych zgód i pozwoleń, jakie należy uzyskać. Dlatego też ten aspekt inwestycji dobrze jest zlecić wyspecjalizowanej firmie spedycyjnej, której głównym przedmiotem działalności jest właśnie transport ciężki. Wszelkie bowiem niedociągnięcia czy niekompletna dokumentacja mogą skutkować karami finansowymi lub kosztami związanymi z ewentualnym uszkodzeniem ładunku. Oprócz przewozu głównego elementu, jakim jest turbina wiatrowa, należy też zapewnić transport maszyn na miejsce budowy, jednak z reguły jest to relatywnie mniej skomplikowane.
transport maszyn rolniczych - ciągników koparek
Wyróżniamy aż siedem typów zezwoleń umożliwiających transport ponadgabarytowy. Każda z tych grup określa tak naprawdę inny typ zezwolenia.
Kategoria pierwsza skupia się na samej trasie. Uwzględnia ona zezwolenie na przewiezienie ładunku po konkretnej drodze, którą należy wcześniej dokładnie wyznaczyć, by zawrzeć takową informację w dokumentacji. Kategoria druga tyczy się z kolei różnego rodzaju pojazdów. Do niej można zaliczyć m.in. transport maszyn rolniczych - ciągników, koparek, a także spychaczy i innych podobnych pojazdów. Grupy od trzeciej do szóstej zawierają z kolei te zezwolenia, które wystawiane są na dłuższy czas i w których podaje się informacje dotyczące konkretnych parametrów wybranego ładunku. Ostatnia już kategoria, czyli ta siódma jest stosowana w momencie, gdy planowany transport ciężki nie pasuje do żadnej poprzedniej grupy.
Zezwolenie jest wydawane w formie specjalnego dokumentu. Upoważnia on zaznaczoną na papierze osobę do przewiezienia ładunku po drogach publicznych umieszczonych na terenie Polski.
Przewóz ciężkich ładunków
Transport jest jedną z ważniejszych gałęzi gospodarki głównie z tego względu, że jego istnienie i realizacja umożliwia w dużej mierze funkcjonowanie wielu innych branż. Poza sferą usług, prawie każda firma korzysta z przewozu towarów, czy to we własnym zakresie, czy też korzystając z usług przewoźników zewnętrznych. Dlatego też obecnie przemysł transportowy jest bardzo wyspecjalizowany. Wiele kategorii przewożonych ładunków wymaga specjalnych warunków lub sprzętu, które z kolei nie znajdą zastosowania przy przewożeniu innych towarów. Dobrym przykładem jest tu transport ponadgabarytowy, który odnosi się do ładunków charakteryzujących się ponadstandardowymi wymiarami i wagą. są to między innymi elementy wielkich konstrukcji takich jak mosty, elektrownie wiatrowe czy też transformatory elektryczne. W tej kategorii ujmuje się też niekiedy transport maszyn. Z reguły przewóz tego typu ładunków wymaga indywidualnego podejścia i szytych na miarę rozwiązań. Dlatego też transport ciężki wymaga dużego doświadczenia.